طراحی داخلی اداری، روش خوبی برای نشان دادن وجهه شرکت است و تصویری تأثیرگذار به بازدیدکنندگان ارائه میدهد؛ همچنین طراحی داخلی ساختمان اداری در افزایش کارایی کارمندان نیز مؤثر بوده و موجب جلب رضایت و آرامش افراد از حضور در فضای کاری میشود.
طراحی داخلی اداری، روش خوبی برای نشان دادن وجهه شرکت است و تصویری تأثیرگذار به بازدیدکنندگان ارائه میدهد؛ همچنین طراحی داخلی مدرن ساختمان اداری در افزایش کارایی کارمندان نیز مؤثر بوده و موجب جلب رضایت و آرامش افراد از حضور در فضای کاری میشود.
قبل از اقدام به اجرا و طراحی اداری باید مواردی را در نظر بگیرید؛ توجه به اندازه فضای دفتر و اتاقها، نوع فعالیت، میزان بودجه، نوع مبلمان و انتخاب یک طراح داخلی مجرب از نکات مهمی است که برای داشتن یک فضای کاری مناسب باید مدنظر داشته باشید. در مقاله پیشرو، نکاتی در مورد طراحی و اجرای دکوراسیون اداری و طراحی داخلی ساختمان اداری بیان میشود.
آمیزه ای از تجربه و فن آوری
هنگام طراحی و اجرای دکوراسیون اداری لاکچری، فضای کافی برای نگهداری وسایل اضافه و فایلهای بایگانی را در نظر بگیرید؛ هیچ چیز بدتر از یک دفتر کار شلوغ و بینظم نیست و اتاق کار مرتب و زیبا احساس آرامش و تمرکز بیشتری به کارمندان میدهد.
درب اتاقهای میتوانند جلوه لوکستری به دفتر کاری شما بدهند؛ پس در زمان طراحی داخلی واحد اداری، تناسب دربها با دکوراسیون داخلی را مدنظر داشته باشید. دربهای چوبی از جنس چوب بلوط، چوب گردو و چوب اقاقیا جلوه خاصی به دفتر کاری شما میدهند.
• فضای استراحت
در اجرا و طراحی اداری، در نظر گرفتن مکانی برای استراحت کارمندان از اهمیت زیادی برخوردار است. این امر موجب بالا رفتن بازده کاری و انرژی کارمندان میشود.
• رنگ
در طراحی دکوراسیون اداری مدرن، یکی از مهمترین نکات، استفاده از رنگهاست. واکنشی که افراد به رنگهای تیره دارند کاملا متفاوت با واکنش آنها به رنگهای روشن است. در طراحی داخلی اداری مدرن، استفاده از رنگهای خنثی مثل سفید، هلویی و خاکستری بسیار رایج است.
هنگام طراحی داخلی ساختمان اداری، حتما به پنجرهها دقت کنید؛ نور طبیعی علاوه بر صرفهجویی در مصرف انرژی موجب میشود که روحیه و بازده افراد بالا رود. در حد امکان سعی کنید در زمان طراحی داخلی واحد اداری، جایی برای پنجره ها در نظر بگیرید.
خلق سبک منحصربه فرد
طراحی داخلی ساختمان اداری، بازتابی از علاقه و اشتیاق شما به فعالیتتان است، بنابراین در اجرا و طراحی اداری حتما سعی کنید سبک خاص خود را داشته باشید. برای داشتن فضایی آرام و دنج میتوانید رنگهای روشن را با عناصر طبیعی کوچک مثل گلدانها ترکیب کرده یا از تابلوها و مجسمههای یونیک و زیبا در طراحی داخلی استفاده کنید.
انتخاب سبک
برای طراحی داخلی ساختمان اداری و طراحی داخلی واحد اداری باید یک سبک خاص را انتخاب کرده و مبلمان، رنگ دیوارها، دربها و وسایل تزئینی را بر اساس آن خریداری کنید. بهعنوان مثال پنجرههای قدی بدون پرده یکی از ویژگیهای مهم در طراحی داخلی اداری مدرن، محسوب میشود. در طراحی داخلی اداری کلاسیک استفاده از مبلمان شیک و پردههای مخمل یا ابریشم از اهمیت زیادی برخوردار است.
انتخاب مبلمان اداری
در طراحی و اجرای دکوراسیون اداری، مبملان نقش کلیدی بازی میکنند. مبلمان اداری مناسب و ارگونومیک موجب افزایش راحتی کارمندان و بالا رفتن کارایی آنها میشود. در انتخاب مبملان اداری، کیفیت و زیبایی محصولات را مدنظر داشته باشید.
نورپردازی
نورپردازی یکی از نکات حائز اهمیت در طراحی داخلی اداری مدرن است. در زمان طراحی و اجرای دکوراسیون اداری، فضایی برای لامپهای الایدی در سقف واحدهای اداری در نظر بگیرید؛ همچنین میتوانید روی میز کارمندان، چراغهای مطالعه با نور سفید تعبیه کنید.
استفاده از عناصر هنری
در طراحی دکوراسیون اداری مدرن، استفاده از بافتها و رنگها اهمیت زیادی دارد. هنگام طراحی و اجرای دکوراسیون اداری میتوانید از کاغذهای دیواری بافتدار مدرن، تابلوهای نقاشی بزرگ یا کاغذهای دیواری با طرحها و نقاشیهای مدرن استفاده کنید. در انتخاب رنگهای نیز دقت لازم را بهکار ببرید، بهعنوان مثال رنگهای آبی یا سبز روشن برای اتاق ناهارخوری و رنگهای قرمز و مشکی برای اتاق جلسات میتواند فضایی خاص و شیک برای دفتر کار شما ایجاد کند.
ایجاد فضا برای کارهای گروهی
هنگام طراحی داخلی ساختمان اداری و طراحی و اجرای دکوراسیون اداری، چیدمان مبلمان باید به گونهای باشد که کارمندان بتوانند با هم تعامل کرده و کارهای گروهی انجام دهند. در طراحی داخلی اداری مدرن، فضاهای گروهی از اهمیت بالایی برخوردار است و معمولا طراحان از میزهای گرد، تختههای وایتبرد و صندلیهای متحرک در طراحی و اجرای دکوراسیون اداری استفاده میکنند. برای ایجاد فضای کاری گروهی میتوانید میزهایی که قابلیت بزرگ و کوچک شدن دارند، تهیه کنید؛ بهوسیله این میزها کارمندان میتوانند در کمترین زمان ممکن دور هم جمع شوند و فضای لازم برای فعالیت نیز داشته باشند.
تحقیقات ثابت کرده است که کار در فضاهای خلاقانه میتواند موجب افزایش بازده کاری افراد شود. طراحی داخلی ساختمان اداری جلیس رابطه مستقیمی با خلاقیت دارد، برای داشتن مکانی منحصربهفرد، میتوانید با کمی خلاقیت سبک خود را بسازید. در طراحی و اجرای دکوراسیون اداری میتوانید با کارمندان مشورت کرده و ایدههای جدیدی خلق کنید.
طراحی اتاق انتظار
در تمام ادارات، اولین فضایی که مراجعه کننده به آن وارد میشود، اتاق انتظار است؛ بنابراین طراحی آن اهمیت بهسزایی دارد. استفاده از مبلمان راحت، یک میز کوچک و تعدادی مجله با مطالب مرتبط به فعالیت شما میتواند فضایی آرامشبخش برای مشتریان و مراجعه کنندگان شما ایجاد کند. میتوانید روی دیوارها تابلوهایی در مورد فعالیت شرکت، گواهینامه ها و مدارک نصب کنید.
ایجاد تعادل
هنگام طراحی و اجرای دکوراسیون اداری باید به برقراری تعادل بین عناصر مختلف توجه کنید. این تعادل در رنگ، فرم، بافت، شکل و سبک مبملان و سایر وسایل موجود در واحد اداری باید برقرار باشد.
رعایت تناسب در چیدمان
هنگام اجرا و طراحی اداری، تناسب در چیدمان را فراموش نکنید. ابتدا رابطه اشیا با هم و میزان تأثیرگذاری آنها بر همدیگر را بررسی کنید. برای مثال استفاده از یک تابلوی بزرگ و میز و صندلی مدرن و شیک در اتاق مدیریت زیبایی خاصی به فضا میبخشد؛ اما بهکار بردن تابلوهای کوچک ممکن است فقط فضا را شلوغ کرده و تأثیر چندانی بر زیبایی محیط نگذارد.
سخن پایانی
در طراحی داخلی ساختمان اداری، ابتدا باید میزان بودجه را در نظر گرفته و بر اساس آن یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید. میتوانید قبل از اجرای طراحی اداری، تمام طرحها با استفاده از برنامه های کامپیوتری اجرا و تغییرات لازم را اعمال کنید؛ بعد در جهت اجرایی کردن تغییرات اقدام کنید.
دکوراسیون اداری مدرن با گذر زمان و تحول علوم مدیریتی، توجه مدیران ارشد سازمانها را به خود جلب کرده است. در حقیقت مدیران ردهبالا از اثر شگرف تجهیزات و لوازم مدرن بر روحیه کارمندان و منابع انسانی باخبر شده و کوشیدند با بهره از علوم مهندسی معماری در رشته طراحی دکوراسیون داخلی، علاوه بر ارتقاء رضایت شغلی و بهرهوری کارکنان، محیط سازمانهای دولتی و خصوصی را برای مراجعهکنندگان نیز به فضایی دلنشین بدل کنند. اما اکنون که عصر، عصر کوانتوم است و این رویکرد بر رهیافتهای مدیریتی نیز اثرگذار بوده، دیگر کوچکترین المانها هم در محیط کار حائز اهمیت هستند و مدیران باید در راستای بهبود عملکرد خود و سازمانشان، دکوراسیون داخل مجموعه خویش را با دقت و حساسیت بیشتری انتخاب کنند.
دکوراسیون اداری مدرن و رهیافت کوانتومی به مدیریت سازمانها
بر پایه رویکرد کوانتومی به مدیریت، مدیران ردهبالای سازمانی در راستای افزایش اثربخشی و عملکرد خود و منابع انسانی، نیازمند اتخاذ تصمیمهای جدید و تغییر نگرش به انسانها، فرآیندها و اشیاء هستند. موضوعی که جنبههای ذهنی، غیرمنطقی و حتی بینظمترین نشانهها در رفتار نیروهای سازمانی و خود آنها را نیز در بر میگیرد. اینجاست که علوم هنری و مهندسی به یاری مدیران میآیند تا ریزترین عناصر را در دفاتر کار خود و سایر کارکنان بهینهسازی کنند. شاید تا پیش از این، تعداد لوازم اداری به چند محصول مشخص محدود میشد، اما امروز به لطف رهیافتهای جدید به مدیریت سازمانی، تقریبا برای هر کاری ابزار مختص به آن در اختیار کارمندان قرار میگیرد تا بهاینترتیب فرآیندهای بهظاهر ساده اما در باطن تکراری و آزاردهنده، برای انسانها تسهیل شوند و از خستگی و فرسودگی منابع انسانی کاسته شود. بیتردید یکی از اهداف اساسی طراحی تجهیزات و دکوراسیون اداری مدرن نیز همین است.
بر همین اساس دکوراسیون اداری مدرن افزون بر سادهسازی فرآیندهای کاری مانند بایگانی، استعلامها، تعمیرات، سرویس وسایل، پذیرایی از مهمانان، پدید آوردن محیط اختصاصی و حریم شخصی برای منابع انسانی، پاسخگویی به مراجعهکنندگان و بسیاری از موارد دیگر، یکی از مهمترین المانهای فیزیکی در ترسیم یک چهره دلنشین از هر سازمان در میان مشتریان هستند.
شاید بهترین مثال برای این موضوع در کشورمان بانکهای خصوصی باشند. پیش از ظهور بانکهای خصوصی، دکوراسیون داخلی بانکها و موسسات مالی مختلف کاملا مشابه یکدیگر و سایر ادارات و سازمانها بود. اما با رویکرد جدید به مقوله بانکداری در کشورمان، این مفهوم کاملا متحول شد و بانکهای خصوصی با شعبات مدرن در گوشه و کنار شهرها افتتاح شدند. مهمترین المان در جذابیت بانکهای خصوصی را افزون بر سهولت خدمترسانی، باید در استفاده از دکوراسیون اداری مدرن جستوجو کرد. بهره مناسب و مطالعهشده از رنگ سازمانی و طیفهای مختلف آن، طراحی میزهای پیشخوان و کانتر مدرن، صندلیهای ارگونومیک و طراحی یک محیط با حس خوب، موجب شده حتی بانکهای دولتی نیز به تغییر دکوراسیون اداری خود و مدرنسازی آن روی بیاورند.
البته تنها بانکها را نباید مثال بارز این موضوع دانست. دکوراسیون اداری مدرن چنان معجزهای در انواع نهادهای خدماتی، اداری و تجاری، حتی کسبوکارهای فروشگاهی، داروخانهها، مطبها و کلیه موسسات فعال در حوزه پزشکی صورت داده است که محیطهای شغلی دومینووار یکی پس از دیگری به استفاده گسترده از دکوراسیون اداری مدرن و تغییر تجهیزات اداری قدیمی خود به انواع مدرن روی میآورند. وسایلی که بسیاری از آنها به شکل مستقیم در مقابل دیدگان مراجعهکنندگان قرار میگیرند و توسط آنها استفاده و بررسی میشوند. بهاینترتیب باید گفت یکی از نخستین نتیجههای رویکردهای جدید مدیریتی مانند مدیریت کوانتوم، افزایش فزاینده بهره از دکوراسیون داخلی مدرن در محیطهای مختلف شغلی است.
یکی از خصوصیات اصلی تجهیزات اداری مدرن بهطور کلی و به شکل جزئیتر دکوراسیون داخلی محیطهای کاری، سهولت کاربری بالا و توجه طراحان این قبیل وسایل به مقوله ارگونومی است. تجهیزات و دکوراسیون اداری مدرن نسبت به گذشته با سود جستن از متریال جدید و مصنوعی، وزن کمتری دارند و استفاده مکرر منابع انسانی هر نهاد از آنها، خستگی جسمی اندکی بر جای میگذارد. ابعاد و اندازه تجهیزات اداری مدرن نیز در مقایسه با انواع قدیمی کاملا مطالعه و مهندسی شدهاند تا کمترین میزان خستگی ممکن را بر وجود نیروهای اداری و مراجعهکنندگان بر جای بگذارند.
طراحان دکوراسیون اداری مدرن، آثار روانشناختی استفاده از رنگهای مختلف و هماهنگی آنها با یکدیگر را نیز بهدقت مورد بررسی قرار میدهند تا از آثار مثبت آنها بر روحیه کارکنان و مراجعهکنندگان طی درازمدت آگاه باشند. حتی ترکیبات شیمیایی و صنعتی مورد استفاده در متریال مدرن نیز استانداردهای بسیاری را بهاصطلاح مرسوم پاس میکنند تا مشکلی برای کاربران سازمانی و غیرسازمانی بهوجود نیاورند.
از جمله سایر ویژگیهای دکوراسیون اداری مدرن باید به قابلیتهای مدولار و سهولت تغییرپذیری چینش آنها در محیط کاری اشاره داشت. امکانی که موجب میشود محیط شغلی به فضایی دلنشینتر برای همه حاضران در آن بدل شود. البته دکوراسیون اداری مدرن را میتوان راحتتر از گذشته و انواع سنتی، متناسب با محیط و کاربری هر نهاد بهطور اختصاصی طراحی و اجرا کرد. در حال حاضر نیز شرکتهای بسیاری در زمینه طراحی دکوراسیون اداری مدرن بهصورت اختصاصی برای دفتر کار یا شرکت شما فعالیت میکنند. حتی برخی برندهای بزرگ تولیدکننده تجهیزات اداری از جمله انواع دکوراسیون و اداوات مورد استفاده در سازمانها، قابلیت طراحی اختصاصی را نیز به لیست فعالیتهای خود افزودهاند. بر این اساس استفاده از دکوراسیون مدرن اداری نسبت به گذشته بسیار سهل و سادهتر به نظر میرسد.
پیشنهاد نهایی
دکوراسیون اداری مدرن تقریبا موجب نوسازی همه تجهیزات اداری میشود و کمترین نتیجه استفاده از آنها بالا بردن رضایت شغلی منابع انسانی و مراجعهکنندگان به سازمان است. البته استفاده از متریال مدرن موجب شده حتی قابلیت ساخت طرحهای کلاسیک لوازم و دکوراسیون اداری نیز با همان فرم ظاهری قدیمی اما کاربرد و مواد مدرن فراهم شود تا بهاینترتیب سازندگان مطرح دکوراسیون اداری مدرن بتوانند پاسخگوی سلایق مختلف باشند. البته با توجه به حساسیت بالای تولید لوازم اداری مدرن، سعی کنید حتما آنها را از برندها و فروشندگان معتبر با گارانتی و وارانتی در سراسر ایران خریداری کنید. خرید لوازم اداری چه بهصورت اینترنتی و چه به شکل حضوری حساسیتهای ویژهای نسبت به خرید وسایل خانه و دکوراسیون منازل دارد.با اطمینان از طراحان برتر چیدمان آریا خرید کنید.
برای مشاوره و بازدید از پروژه و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.